سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

92/7/3
1:19 ع


نامه را خرازی تنظیم کرد
با این حال مقاله اخیر «دنیس راس»، مشاور ارشد جورج بوش پدر و پسر، فرستاده ویژه کلینتون در مسائل خاورمیانه و مشاور خارجه باراک اوباما که درمجله نیوزویک به چاپ رسید، نه تنها نگارش و ارسال نامه دولت اصلاحات به جورج بوش را تأیید کرد که از نویسنده این نامه نیز نام برد.

دنیس‌‌ راس در ابتدای این مقاله به نفوذ قدرت منطقه‌‌ای ایران در دولت احمدی‌‌نژاد اشاره و در ادامه با بیان این‌که هنوز هم برای متوقف کردن ایران در برنامه هسته‌‌ای دیر نشده است، برای ادعای خود اینگونه آدرس داد: تاریخ نشان داده ایران در مقاطعی در قبال فشار سیاسی- بین‌‌المللی جواب دلخواه را داده است. برای مثال در سال 2003 پس از نابودی ارتش عراق توسط نیروهای امریکایی، دولت وقت از طریق سفیر سوئیس در ایران پیامی به واشنگتن ارسال کرد تا با این کار نگرانی‌‌های امریکا را درباره برنامه‌‌های تسلیحاتی تهران و حمایت ایران از حزب‌‌الله و حماس تا حدی تخفیف دهد».

او یادآور می‌‌شود: صادق خرازی، معاون وزیر امور خارجه دولت وقت که این پیام را تنظیم کرده بود، گفت بیم‌‌ها و هراس‌‌ها آنها را مجبور کرده دست به این کار بزنند.
مشاور دولت بوش پدر و پسر و بیل‌‌کلینتون در امور خاورمیانه می‌‌افزاید: «اما برعکس، سال پیش که سازمان اطلاعاتی امریکا گزارشی راجع به ایران منتشر کردند، محمود احمدی‌‌نژاد رئیس جمهور دولت جدید ایران در اظهاراتی جنجالی گفت رویارویی با امریکا اثربخش است و امریکا از موضع خود عقب نشسته است.»

اما در سند دیگری که به نقل از دنیس ‌‌راس پیش از این توسط منابع غربی منتشر شده بود آمده است: «اول آوریل 2003 مباحثه طولانی‌‌ای با صادق خرازی که برای دیدنم آمده بود، داشتم و دوم مه ‌نیز دوباره او را به مدت سه ساعت دیدم». آنچه در نامه دولت خاتمی به جورج بوش به صراحت آمده است، تلاش این دولت برای اعطای برخی امتیازات در جهت «نزدیکی دو دولت» است. گویا قرار بوده در این راستا دیدارهای دیگری مانند کمال خرازی و زلمای خلیلزاد انجام شود که با پاسخ سرد مقامات کاخ سفید ره به جایی نبرده است.

 کمی بعد صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه در جلسه بنیاد باران انگیزه ارسال نامه 2003 را ‏اینگونه توصیف کرد تا مشخص شود این دیپلمات عالی رتبه وزارت خارجه نقش تعیین کننده‌ای در ارسال ‏نامه داشته است؛ «در سال 2003 دیوار بی اعتمادی بلندی میان ایران و امریکا وجود داشت و هر لحظه ‏ممکن بود امریکا به ما حمله کند، به همین خاطر به پیشنهاد من دولت هشتم  نامه‌ای به امریکا نوشت و ‏همراهی اش با برخی سیاست‌های خاورمیانه‌ای امریکا مثل سازش در فلسطین و لزوم تبدیل حزب الله لبنان ‏به یک حزب سیاسی و شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اعلام کرد.»‏

اما صادق خرازی با تأکید مجدد بر این‌که اظهارات اخیر دنیس راس نادرست است، توضیح داد: متن مورد بحث به صورت نامه نبوده است که رسمیت داشته باشد، بلکه مکتوبی فاقد امضا و غیررسمی بوده که از طریق واسط  برای ما به منظور استمزاج ارسال شده بوده است. همچنین مبدأ متن مزبور ایران و مقامات ایرانی نبوده‌اند، بلکه متن در امریکا تهیه شده و از کانال‌های فوق‌الذکر برای ما ارسال شده بود و اینجانب نیز آن زمان معاون وزارت امور خارجه نبوده ام، بلکه به عنوان سفیر ایران در پاریس مشغول خدمت بوده ام و در متن مزبور صحبتی از شناسایی رژیم غاصب اسرائیل توسط ایران یا حمایت نکردن ایران از حزب الله مطرح نشده بود. ایران در واکنش به چنین متن غیرقابل قبولی، دیدگاه مستدل خود را که مبتنی بر اصول حکمت، عزت و مصلحت بوده است همان موقع به صورت غیررسمی از طریق واسط اعلام کرد.

وی در گفت‌و‌گویی دیگر نیز اظهار می‌دارد: کانال ارتباط رسمی ما و امریکایی‌ها سفارت سوئیس در تهران بود. در دوران آقای خاتمی، بارها پیام‌هایی از دو طرف از این طریق ردوبدل شد. البته بیشتر پیام‌ها ابتدا از سوی امریکا می‌آمد و ما به آنها پاسخ می‌دادیم. در چند مورد نیز ما مبتکر پیام بودیم که امریکایی‌ها پاسخ دادند. البته کانال‌هایی غیراز سوئیس وجود داشت که در برخی موارد فعال بودند. مثلاً رهبران برخی کشورهای منطقه بعضی اوقات حامل پیام امریکایی‌ها بودند.

روایت کالین پاول
کالین پاول وزیر خارجه سابق امریکا در دوره اول جورج بوش در این باره به هفته نامه نیوزویک گفته بود«من همیشه در پی راهی برای گفت‌و‌گو با تهران بودم، اما جورج بوش همیشه با بی میلی به طرح‌های من می‌نگریست. بوش علاقه‌ای به ایجاد رابطه به دولتی که نباید وجود داشته باشد، نداشت.»

او ضمن اشاره به نامه دو صفحه‌ای ایران در سال 2003 به دولت امریکا مبنی بر انجام مذاکرات دوجانبه، می‌گوید : «این طرح عالی بود، اما همانطور که گفتم، بوش رضایتی به انجام چنین گفت‌و‌گو‌هایی نداشت چرا که از اساس موافق حکومت ایران نبود.»
نیوزویک با اشاره به نامه ایران در سال 2003 مبنی بر انجام مذاکرات دوجانبه می‌نویسد: پاول و آرمیتاژ از این طرح استقبال کردند، اما بوش تمایلی به این طرح نشان نداد.
آرمیتاژ معاون کالین پاول نیز می‌گوید: وقتی طرح دو صفحه‌ای تهران را دیده، ابتدا تصور کرده این طرح، ابتکار تازه سفیر سوئیس در ایران است، بنابراین نتوانستیم تشخیص دهیم کدام بخش طرح متعلق به تهران است و کدام بخش مربوط به سفارت سوئیس در تهران.
هیلاری مان مدیرسابق بخش خلیج فارس امنیت ملی کاخ سفید نیز، طرح دو صفحه‌ای ایران را با نامه دو صفحه‌ای چین در سال 1971 مقایسه کرده و به خاطر رد این طرح از سوی شخص بوش ابراز تأسف می‌کند.

بسته پیشنهادی چه بود؟
متن ترجمه فارسی بخشی از این نامه که به نقشه راه ایران و امریکا معروف شده، به این شرح است:
بعد از صحبت کردن درباره این مسئله با صادق خرازی، من فهمیدم که آنها می‌خواهند مطمئن بشوند که اگر در مرحله اولیه همه چیز به هم خورد، قرارهایی که  گذاشته‌اند و شرایط جدیدی که گذاشته‌اند افشا نشود چون نمی‌خواهند مشکل داشته باشند. به هر حال من این موضوع را بطور شفاف فهمیدم که دولت ایران می‌خواهد این مسئله را به صورت جدی با امریکا حل کند. 
و اما مفاد این توافق برای مذاکره به شرح ذیل است:

اهداف امریکا: 
(ایران قبول کند که امریکا اهداف زیر را در پیشنهاد بگذارد.) 
wmd (سلاح‌های کشتار جمعی) ایرانی‌ها باید از لحاظ امنیتی اطمینان کامل بدهند که ایرانیان هیچ طرحی و برنامه‌ای برای ساخت wmd ندارند. 
همکاری کامل با آژانس (IAEA) براساس اجازه ایرانی‌ها بر تمام (2+ 93 و تمام عهده نامه‌های آینده آژانس) 

تروریسم: 
برخورد قاطع علیه هرگونه عمل تروریستی در خاک ایران، همکاری ایران، همکاری کامل و تبادل اطلاعات مربوط به این موضوع. 

عراق: 
هماهنگی ایرانی‌ها برای برقرار کردن امنیت در عراق و تأسیس یک عراق دموکراتیک و دولت دموکراتیک که متشکل باشد از تمام گروه‌های مذهبی و قبایل در عراق. 

خاورمیانه:
 1- قطع هرگونه کمک مادی به فلسطینی‌ها (حماس و جهاد و....) از طرف خاک ایران و اجبار این گروه‌ها که اقدامات خونبار را قطع کنند علیه مردمی که در مرزهای 1967 قرار دارند.
2- کاری کنند که حزب الله یک گروه سیاسی- اجتماعی در لبنان شود. 
3- قبول دو راه امریکا 

اهداف ایرانیان: 
(امریکا این نوع گفت‌وگو را قبول می‌کند و قبول دارد که ایرانی‌ها این شرایط زیر را در پیشنهاداتشان قرار دهند) 
- امریکا حمایت‌هایی که برای تغییرات سیاسی بطور مستقیم در حال انجام هستند، دیگر انجام ندهد. 
- لغو تمام تحریم‌ها، تمام تحریم‌های تجاری، پول‌های بلوکه شده و لغو دست یافتن به WTO.
- عراق: تعقیب و پیگرد منافقین، حمایت از بازگرداندن اعضای منافقین به ایران، حمایت از برگرداندن ایرانی‌هایی که در عراق هستند. ترکیه به شمال عراق حمله نکند. 
احترام گذاشتن به آداب و رسوم ایرانیان و احترام گذاشتن به روابط مذهبی دیرینه ایران و نجف و کربلا.
- دست یافتن به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، فناوری زیست شناسی، فناوری‌های شیمیایی.
- قبول کردن ایران به عنوان کسی که حلال مسئله امنیتی منطقه است با احتساب میزان دفاعی که می‌توانند از خود بکنند (منظور پیشرفت‌های نظامی که ایران داشته است).
- تروریسم: برخورد با منافقین و قبول آنها در امریکا (منظور شخص نیست).

مراحل: 
1- برقراری ارتباطات دو جانبه براساس مراحل زیر 
 2- بیانیه شبیه‌سازی شده دو جانبه (یعنی بیانیه‌ای که هر دو طرف بر آن توافق نظر داشته باشند) ما همیشه آماده بودیم که با هم بطور مستقیم صحبت کنیم، با احترام دو جانبه در موردمنافع دو طرف و مسائلی که دو طرف روی آن تأکید دارند، اما ما همیشه این را روشن کرده‌ایم که اینطور صحبت تنها زمانی انجام شود که یک راه حل هوشمندانه برای این مشکل داده شود تا مسائلی که خودمان می‌خواهیم در آن در نظر گرفته شود. 
3- گفت‌وگو مستقیم در سطح خوب انجام شود، با توجه به توافقات قبلی مسائلی که باید در مورد ‌آن در مرحله اول نتیجه گرفته شود. 
عراق: تشکیل یک گروه همکاری در مورد عراق، حمایت خیلی شدید ایرانی‌ها برای برقراری امنیت در عراق. کمیته امریکا مشکل منافقین را در عراق حل کند، کمیته امریکا غرامت ایران درمورد ایران و عراق را متذکر شود. 
تروریسم: کمیته ایران با افراد القاعده در ایران برخورد قاطع کند و در مورد تبادل اطلاعات در این باره همکاری کنند. 
ایرانی‌ها این را عنوان کنند که ما صلح خاورمیانه را حمایت می‌کنیم که مورد حمایت فلسطینی‌ها است که بر طبق توافقاتی که در مسئله نقشه راه است خواهد بود. 
امریکا قبول کند که ایرانی‌ها به WTO دسترسی پیدا کنند، در مورد عضو شدن شروع به صحبت و گفت‌وگو کنند. 
همکاری موازی در سه گروه برای خلع سلاح، امنیت منطقه و همکاری اقتصادی. 
اهداف چنین خواهد بود که بطور موازی در این سه گروه نقشه راه همکاری کنند و برای این که این صحبت‌ها آغاز شود هر طرف اهدافشان این خواهد بود (رجوع به اهداف بالا) که در پیشنهاداتشان بگذارند. 
1- خلع سلاح: نقشه راه که اهداف دو جانبه دو را در بر می‌گیرد، اطمینان کامل به کمیته‌های بین‌المللی و تضمین کنید که از WMD دور خواهند بود. در عوض ما به ایران اجازه می‌دهیم که به تکنولوژی غربی دست پیدا کنند (در سه محدوده) 
2-  تروریسم و امنیت منطقه: نقشه راه برای اهداف بالا درباره خاورمیانه و تروریسم.
3- همکاری اقتصادی: نقشه راه برای برداشتن تحریم‌ها و راه حل برای کمک‌های فریز شده یک بیانیه عمومی که این اهداف اولیه به سرانجام رسیده است.

  

پیام رسان

+ سلام

مشخصات مدیر وبلاگ
 
من[45]
 

ای پیک راستان خبر یار ما بگو....احوال گل به بلبل دستان سرا بگو.....ما محرمان خلوت انسیم غم مخور.....با یار آشنا سخن آشنا بگو.....برهم چو میزدآن سر زلفین مشکبار.....با ما سر چه داشت زبهر خدا بگو.....آن کس که منع ما زخرابات می کند.....گو درحضورپیر من این ماجرا بگو.....گردیگرت برآن دردولت گذربود.....بعداز ادی خدمت وعرض دعا بگو.....هرچندما بدیم تو مارابدان مگیر.....شاهانه ماجرای گناه گدا بگو....بر این فقیر نامه آن محتشم بخوان.....با این گدا حکایت آن پادشاه بگو.....جان ها ز دام زلف چو بر خاک می فشاند....بر آن غریب ما چه گذشت ای صبا بگو.....جان پرور است قصه ارباب معرفت.....رمزی برو بپرس حدیثی بیا بگو


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
ریاست جمهوری ، احمدی نژاد ، حسن روحانی ، انتخابات ، شعر ، هاشمی ، روحانی ، رییس جمهور ، دکتر جلیلی ، مسکن مهر ، سعید جلیلی ، سند ، سوریه ، رهبری ، دولت تدبیر ، دکترجلیلی ، تورم ، پناهیان ، آمریکا ، ایران و آمریکا ، کابینه روحانی ، کاندید اصلح ، هاشمی رفسنجانی ، سیاست خارجی ، رییس مجلس ، شورای نگهبان ، شیخ حسن روحانی ، فیس بوک ، قانون ، قانون شکنی از نوع تدبیر وامید ، قرآن درباره مردم ایران چه می فرماید ؟ ، قرارداد سعدآباد ، قضیه زمین 700هکتاری ، قلب ، قوه قضاییه ، گفتمان انقلاب اسلامی ، لاریجانی ، لغو تحریم ها ، متن نامه مجتبی زارعی ، مجلس ، محلاتی ، محمدجوادظریف ، محمدرضا ، محمدگلریز ، مخابرات ، مدارک ، مدیران اتوبوسی دولت تدبیر وامید روحانی ، مرا زیاد خود نبر ، مرگ بر ، مرگ برامریکا ، مرگ شاه‌کلید مفاسد نفتی ، مرگ هوگوچاوز ، مسعود ده‌نمکی ، شیخ طیب واحمدی نژاد ، شیعه وسنی ، صدا وسیما ، صداقت ، صداوسیما ، صدراسلام ، صهیونیسم ، صوت ، ضرغامی ، ظریف ، عزت ضرغامی ، علم الهدی ، علی مطهری ، علیخانی ، عید غدیرخم ، عکس/ قسم دادن جلیلی به قرآن ، غروی ، غصه هایی که این روزها سنگینی می کنند ، فائزه هاشمی ، فاطمه زهرا ، فتنه 88 ، فرق احمدی نژاد با ظریف ، فرق دیپلماسی احمدی نژاد و ظریف ، زندان توحید ، زنگنه ، سادگی ، سال نو مبارک باد ، سانسور سخنان امام جمعه در صدا وسیما ، سایت اصلاح‌طلب فرارو ، سایت مشرق ، سپاه ، ستارخان ، سخنان روحانی واوباما درسازمان ملل ، سخنان شنیدنی استاد عباسی در نقد توافقنامه ژنو ، سخنرانی ، سخنرانی موج‎ساز در دانشگاه‎کلمبیا کجا ، سران فتنه ، سعید تاجیک ، سیاسی ، سیدمحمد بهشتی رئیس سابق بنیاد فارابی ، سیستان و بلوچستان ، شاعر ، شبکه دوم ، شبکه ولایت ، شریعتمداری ، دکتر حسین راغفر ، دکتر محمود احمدی نژاد ، رییس جمهور ونزوئلا ، روزنامه بهار ، روزنامه های زنجیره ایی ، روزنامه وطن امروز ، رونق اقتصاد ، روی سخن رهبری با کیست؟ ، رویکرد مبتذل در دیپلماسی‎عمومی ، هاله نور ، هراس تلویزیون ، هشت کاندید ریاست جمهوری ، هنرمند ارزشی وغیر ارزشی ، هوگوچاوز ، هولوکاست ، واردات بنزین وحماسه اقتصادی ، واکنش احمدی مقدم به فیس بوک بازی مقامات دولت تدبیر وامید ، واکنش کیهان به دیدار روحانی و اوباما ، واکنش‌ها چه بود‌؟! ، وزارت دفاع ، وزرا ، وزرای روحانی ، وزرای کابینه ، وزرای کشور ، وزیر نفت ، وزیر ورزش وجوانان ، وزیرفن آوری اطلاعات ، وعده های انتخاباتی ، وعده های حسن روحانی ، وعده های روحانی ، وعده های رییس جمهور ، وقتی تو بانویت را ، وهابیت ، یاران قالیباف ، یارانه ، کابینه ، مشایی ، مصاحبه بسیار خواندی محمد کوثری با نکات پرس ، مصباح یزدی ، مصر ، من روحانی هستم ، مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ، مناظره های ریاست جمهوری ، مهدویت ، مهدی پرویز شاعر جوان انقلاب درگذشت ، می‌گوید ، نادرطالب زاده ، نامه ، نامه خاتمی به آمریکا ، نخبه ، نصب عکس مهاجرانی ، نطق انقلابی سلیمانی ، نطق تاریخی زاکانی در انتقاد از فساد مالی گسترده در دوران مدیریت ، نطق رسایی در مجلس ، نعیمه اشراقی ، نمایندگان ، نماینده مجلس ، نماینده مجلس شورای اسلامی ، نماینده مشهد ، نهاوندیان ، کاندید ریاست جمهوری ، کاندیداها ، کد آهنگ همراه اول ...امام خامنه ایی ، کدخدا ، کریم قدوسی ، کریمی قدوسی ، کفش ملی ، کمیته صیانت از منافع ایران ، کوچه ، کیهان ، سعید جلیی ، سعید مرتضوی ، سلاح شیمیایی ، شعر الهام یاوری در اقتفای مطروحه رهبر انقلاب ، شلدون آدلسون ، شهادت مرزبانان ناجا ، شهریار زرشناس ، کار شما نیست آقای روحانی ، کاریکاتور: کف قیمت خودرو ، کامل سخنرانی ، سیاست ، این ملت سلحشور کی تن دهد به تسلیم؟ ، اینترنت ، ب اثبات نقش 40درصدی مسکن مهر در تورم ، باراک اوباما ، برای اولین بار از ، برای تخریب احمدی‌نژاد ، برای دیپلماتی که انقلابی بود/ جلیلی؛ «نخ تسبیح» نیروهای انقلابی ، برای عاملی لاریجانی ، برخورد دوگانه ، به احمدی نژاد ، به افسران ، به دکتر ، به رئیس ، به سراغ تو شبی می آیم ،می آیم ، به مناسبت ، به یک “نیوز? ، بودجه 93 ، بیست وسی ، پاداش چندصد میلیونی ، پاسخگویی احمدی نژاد به شبهات ، پدرشهید احمدی روشن ، آمریکا چه گفتند؟! ، آن نبود ، این هم نیست ، آیا احمدی‌نژاد به آمریکا پیشنهاد مذاکره داد ، آیت الله قزوینی ، اتاق جنتی وزیر ارشاد ، اتفاقات مجلس ، احرازصلاحیت ، 1 ، 90 روز از برنامه 100 روزه معیشت گذشت ، http://ahmadinejad.ir/fa/ ، آخوندی ، آرماگدون ، آزادی بیان ، آقا تهرانی ، آقای روحانی قانون در دولت شما مگر معنیش همان قانون زمان دولت قبل ، احمدی نژاد بدون روتوش آمد ، احمدی نژاد و رفتگر شهرداری ، احمدی نژاد وبرخوردش با دولت روحانی ، ادبیات احمدی نژاد ، ادبیات روحانی ، ارائه نشد! ، از دو رییس جمهور ، از موج رجعت ، استاد رحیم پور ، استاد طاهر زاده ، استاندار ایلام ، استقبال از جلیلی ، استقبال تاریخی از جلیلی دراصفهان ، استقبال مردمی ، اسراییل ، اسفندیار قره‌باغی ، اشتغال ، اصفهان ، اصلا چرا انقلاب کردیم؟ ، اصلاحات ، اصلاحیه بودجه ، اطلاعات ، اعتدال ، افزایش قیمت ها ، افسانه هولوکاست ، افشا گری های دیپلمات اسبق ج ا ایران ، اقتصاد ، اقتصاد مقاومتی ، امام جمعه مشهد ، امام حسین ، امنیتی ، امیر محبیان ، پی گیری اخبار مربوط به احمدی نژاد ، پیام ، پیام تبریکی که دنیا را مشغول خود کرده است ، پیشکسوت موسیقی کلاسیک ، تایید هلوکاست ، تحلیلی زیبا درباره علی مطهری ، تخریب جلیلی ، تخریب دولت قبل؛شاخص‌ترین محور سخنان هاشمی ، تخریب قبر حجربن عدی الکندی ، تذکر ، ترکان ، تصویر نامه ای که عارف و معین تکذیبش کردند ، تعامل با دنیا ، تعهدات ایران به 5 ، تفاوت دو استقبال ، تقدیم به برادران مسلمان سومالی ، تلویزیون کدام بخش از خبر دیدار اوباما و نتایناهو را حذف کرد؟ ، تنش آفرینی هستند ، تنگ وتاریک ، تنهایی ، توئیتربازی با دختر پلوسی‎کجا ، تورمی ، توفیقی سرپرست وزارت علوم ، تیم کارآمدجلیلی ، جهادنکاح ، جوابی به هاشمی از طرف چامسکی ، جوانان متعهد ، جک استراو ، چی گفت ؟ ، حامد زمانی ، حامیان جلیلی ، انتخابات 92 ، انتخابات ریاست جمهوری ، انتشار فیلمی از تحریکات انصاری در فتنه 88 ، انتشار مجدد روزنامه‌های زنجیره‌ای ، انتقاد به مسکن مهر ، انجمن حجتیه ورییس دفتر ریاست جمهوری ، انسان ، اهل سنت ، ایران ، ایران -آمریکا-روحانی ، ایران اسلامی ، ایران بعد اسلام ، ایران قبل اسلام ، رئیس مجمع ، را تسلیت‌گفت ، را فتنه نمی‌دانم ، رای اعتماد ، رای مجلس اصول گرا به آقای زنگنه ، رحیمی ، رسایی ، دولت تدبیر وامید شیخ حسن روحانی ، دولت روحانی ،
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ